BERBUDI BAHASA, JALINAN MESRA

Seseorang itu akan senang berinteraksi dengan kita jika kita melayannya dengan mesra dan berbudi bahasa. Berikanlah dia peluang bercakap untuk meluahkan isi hatinya. Janganlah kita mengutamakan diri dan terus bercakap tanpa memberi peluang untuk orang bercakap.Jadikan diri sebagai pendengar lebih dari bercakap lebih tanpa mengendahkan orang untuk bercakap.

Jumaat, 30 Julai 2010

Adab bersalaman dan panggilan di kalangan masyarakat Melayu

 Setiap bangsa mempunyai cara tersendiri untuk memberi  salam. Kita orang Melayu kaya dengan  adat. Mengapa  berjabat tangan untuk memberi salam? Dengan berjabat tangan atau mencium tangan untuk orang yang lebih tua menunjukkan hormat kita kepada orang itu. Apa yang menjengkelkan Nena bila seseorang itu menghulurkan tangannya untuk bersalaman tetapi fokusnya pada orang lain. Nena berpendapat jika kita hendak bersalaman dengan orang,  hendaklah kita beri perhatian penuh pada orang itu. Jika kita hulurkan tangan tetapi kita berkelakuan acuh tak acuh, Nena anggap itu kurang sopan.Ini pendapat Nena saja ye.....

     Sering kali bila Nena pergi ke pasar, gerai makanan atau Kompleks Beli-Belah di Geylang, Nena selalu dipanggil "EMAk," oleh penjual yang menjual barangan mereka. Adakah ini panggilan terbaharu bagi pelanggan-pelanggan mereka? Adakah ini tanda hormat? Untuk bermesraan? Walaupun apa jawapan yang diberi, Nena kira panggilan "EMAK," itu unik. Hanya hak ibu   kita saja. Kenapa tak panggil Mak Cik,  Pak Cik, Nenek atau kakak. Lebih indah lagi kalau kita gunakan panggilan Encik, Cik atau Puan bagi orang yang kita baru kenal. Biarlah kita punyai kebiasaan sendiri bukan ikut budaya orang seberang.

     Apakah pendapat pembaca-pembaca sekalian? Nena alu-alukan pendapat anda.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama