BERBUDI BAHASA, JALINAN MESRA

Seseorang itu akan senang berinteraksi dengan kita jika kita melayannya dengan mesra dan berbudi bahasa. Berikanlah dia peluang bercakap untuk meluahkan isi hatinya. Janganlah kita mengutamakan diri dan terus bercakap tanpa memberi peluang untuk orang bercakap.Jadikan diri sebagai pendengar lebih dari bercakap lebih tanpa mengendahkan orang untuk bercakap.

Rabu, 4 Ogos 2010

Pembantu atau Pembawa Masalah

         Ibu-ibu di Singapura yang bekerja perlukan bantuan untuk menguruskan rumah dan menjaga anak-anak.  Dengan adanya orang luar di rumah kita, banyak perubahan akan berlaku. Kita tidak lagi ada 'privacy,' kerana segala apa yang berlaku akan tidak secara langsung membabitkan pembantu. Segala rahsia akan diketahui olehnya. Jika anak-anak kita dah 'melekat' (terlalu mesra)  dengan pembantu, kita akan menjadi tawanan. Kita mesti jaga hatinya, takut kalau dia meninggalkan kita. Takut anak-anak kita tiada orang jaga, takut.... takut .... semuanya takut.
          Selalu kita terbaca di akhbar-akhbar mengenai majikan yang didenda atau dipenjarakan kerana berkasar dengan pembantu mereka. Ada pula yang melakukan hubungan sulit dengan majikan hingga menjadikan rumah porak peranda.
          Tetapi bukan semua yang tak baik menggajikan pekerja  untuk menguruskan rumah dan mendidik anak-anak, Bebanan akan menjadi rengan apabila ada orang yang membantu kita. Jika kita inginkan pembantu yang baik, layanlah mereka dengan baik. Anggaplah mereka sebagai ahli keluarga kita. Perbuatan yang baik akan dapat balasan yang baik.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama